المعيار (7) الدولي للمحاسبة: قائمة التدفقات النقدية - الجزء الرابع عشر

 التدفقات النقدية بالعملة الأجنبية

التدفقات النقدية بالعملة الأجنبية

 التدفقات النقدية بالعملة الأجنبية

📌 أولًا: التسجيل بالعملة الوظيفية

  • أي شركة ليها عملة وظيفية (العملة اللي بتتعامل بيها بشكل أساسي وتعمل بيها تقاريرها المالية – غالبًا نفس عملة البلد).
  • لو الشركة عملت عملية بعملة أجنبية (زي الدولار أو اليورو)، لازم تسجل التدفق النقدي بعد ما تحوله للوظيفية (مثلًا الجنيه المصري).
  • التحويل يكون بسعر الصرف يوم العملية (تاريخ التدفق النقدي).
✅ مثال عملي:
  • شركة في مصر (عملتها الوظيفية = الجنيه المصري).
  • دفعت 10,000 دولار لمورد أمريكي يوم 1/5.
  • سعر الدولار في اليوم ده = 50 جنيه.
  • الشركة تسجل التدفق النقدي = 10,000 × 50 = 500,000 جنيه مصري (كخروج نقدي).

📌 ثانيًا: الشركات التابعة الأجنبية

  • لو عندك شركة تابعة في بلد تاني (مثلاً فرع في ألمانيا) وعندها تدفقات نقدية باليورو، لازم تترجمها للعملة الوظيفية للشركة الأم (الجنيه المصري مثلًا).
  • برضه التحويل يتم بسعر الصرف في تاريخ التدفق النقدي.
✅ مثال عملي:
  • الفرع في ألمانيا حوّل أرباح للأم في مصر = 20,000 يورو يوم 30/6.
  • سعر اليورو يومها = 55 جنيه.
  • الشركة الأم تسجل تدفق نقدي داخل = 20,000 × 55 = 1,100,000 جنيه مصري.

📌 ثالثًا: الأرباح/الخسائر غير المحققة من فروق العملة

  • أحيانًا قيمة النقدية المحتفظ بيها بعملة أجنبية تتغير بسبب اختلاف سعر الصرف، لكن دي مش تدفق نقدي حقيقي (يعني مفيش فلوس دخلت أو خرجت فعليًا).
  • لكنها لازم تظهر في قائمة التدفقات النقدية ضمن بند خاص عشان يبان سبب الفرق بين رصيد أول الفترة وآخر الفترة.

✅ مثال عملي:

  • الشركة عندها في البنك 10,000 دولار.
  • في بداية السنة كان الدولار = 45 جنيه → الرصيد = 450,000 جنيه.
  • في نهاية السنة الدولار بقى = 50 جنيه → الرصيد = 500,000 جنيه.
  • 📍 الفرق = 50,000 جنيه زيادة، لكن الشركة ما استلمتش كاش جديد! ده مجرد فرق عملة.
  • ↔ يظهر في التدفقات النقدية كبند مستقل لتوضيح التغير في رصيد النقدية بسبب فروق الصرف.


🎯 الخلاصة المبسطة:

  1. أي تدفق نقدي بعملة أجنبية → يتحول للعملة الوظيفية بسعر الصرف يوم العملية.
  2. التدفقات النقدية من الشركات التابعة الأجنبية برضه تتحول بنفس المبدأ.
  3. فروق العملة اللي بتزود أو تنقص من قيمة النقدية المحتفظ بيها تعتبر تسوية في قائمة التدفقات النقدية وليست تدفقات فعلية.

جدول مبسط يوضح الفرق بين التدفق النقدي الحقيقي بالعملة الأجنبية وبين التغير غير المحقق بسبب فروق العملة:



العمليات غير النقدية

العمليات غير النقدية

هي عمليات استثمارية أو تمويلية بتحصل في الشركة لكن من غير ما يدخل أو يخرج كاش في الفترة الحالية.

✅ عشان كده ماينفعش تتحط في قائمة التدفقات النقدية لأنها مش بتأثر مباشرة على النقدية، لكن لازم الشركة توضحها في مكان تاني بالقوائم المالية (ملاحظات الإيضاح).

🎯 ليه بيتم استبعادها؟

لأن هدف قائمة التدفقات النقدية هو يوضح:

  • الفلوس اللي دخلت الشركة.
  • الفلوس اللي خرجت.

أما العمليات غير النقدية فهي بس تغييرات في هيكل الأصول أو رأس المال من غير تدفق نقدي.

📝 أمثلة عملية:

1️⃣ شراء أصول مقابل إصدار أسهم
مثال: شركة عايزة تشتري قطعة أرض قيمتها 5 مليون جنيه. بدل ما تدفع كاش، تدي المالك أسهم في الشركة بنفس القيمة.
➡️ هنا ما فيش كاش خرج، لكن الأصول زادت ورأس المال كبر.

2️⃣ مبادلة أصل بأصل
مثال:
شركة تبدل ماكينة قديمة بسيارة نقل جديدة مع دفع فرق صغير أو حتى بدون فرق.
➡️ حصل تغيير في الأصول بس مفيش كاش دخل أو خرج.

3️⃣ شراء أصل عن طريق عقد إيجار تمويلي
مثال:
شركة تجيب معدات قيمتها 2 مليون جنيه من خلال عقد إيجار طويل الأجل بدل ما تدفع كاش.
➡️ الشركة بقت عندها أصل والتزام، بس ما دفعتش كاش لحظيًا.

4️⃣ شراء شركة أخرى مقابل إصدار أسهم
مثال:
بدل ما تدفع فلوس لشراء شركة منافسة، تصدر أسهم وتديها لملاك الشركة التانية.
➡️ توسع في الاستثمار، لكن بدون خروج كاش.

5️⃣ تحويل سندات إلى أسهم
مثال:
مستثمر ماسك سندات على الشركة بـ 1 مليون جنيه، الشركة اتفقت معاه يحولهم لأسهم ملكية.
➡️ الالتزامات قلت (لأن السندات راحت) ورأس المال زاد، بس مفيش كاش اتحرك.

🟢 الخلاصة:

  • العمليات غير النقدية بتأثر على هيكل الأصول ورأس المال.
  • ما تدخلش في التدفقات النقدية لأنها مش كاش.
  • لازم الشركة تفصح عنها في الإيضاحات عشان المستثمرين يعرفوا التغييرات اللي حصلت.



تعليقات